MEZISKLADY
 |
Mokrý mezisklad v La Hague ve
Francii. |
Skladování vyhořelého paliva
v meziskladech je z mnoha hledisek
výhodné. Jeho aktivita a teplota klesne,
což zjednoduší a zlevní další manipulaci.
V meziskladu se palivo postupně hromadí a
do hlubinného úložiště se pak uloží najednou, což je levnější, než dlouholeté
udržování provozu hlubinného úložiště a jeho zaplňování po etapách. V
meziskladu se počítá se zdržením vyhořelého paliva asi na 40 až 50 let. Mezisklady
se většinou budují přímo v areálu elektrárny, kde existují potřebné
inženýrské sítě a kde je dobře prozkoumáno geologické podloží. Mohou však
stejně dobře stát i jinde jako jiná běžná průmyslová stavba. Existují dva
základní typy meziskladů, a to suché a mokré, podle toho, jsou-li kontejnery s vyhořelým palivem chlazeny
vzduchem nebo vodou.
Mokrý způsob skladování je dnes ve světě nejrozšířenější. Vyhořelé palivo se
skladuje ve vodních bazénech bud přímo u reaktoru, nebo mimo něj. Voda zajišťuje
spolehlivý odvod tepla, zajišťuje i ochranu před zářením. Snadná je i vizuální
kontrola vyhořelého paliva. Nevýhodou je nutnost stálého chlazení a čištění
vody, přičemž vznikají kapalné radioaktivní odpady. Provozní náklady jsou vyšší
než u suché metody skladování. Přímo u reaktorů je to častý způsob, mimo reaktor
existují mokré sklady ve Švédsku (CLAB), ve Francii v přepracovacím závodě La
Hague a ve Velké Británii v přepracovacím závodě v Sellafieldu.
 |
Suchý mezisklad v Kanadě. |
Tzv. suchému skladování se dává přednost při delších intervalech
skladování. Bývá řešeno dvojím způsobem: palivo je umístěno do betonových
staveb (sklípků), nebo do betonových či kovových kontejnerů. Příkladem prvního
přístupu jsou modulové boxy vyhořelé palivo je umístěno v trubkách naplněných
inertním plynem. Trubky jsou vertikálně umístěny v hnízdech v betonové stavbě s
cirkulujícím vzduchem. Takové řešení je použito v USA u reaktoru Fort Saint Vrain
nebo v Anglii na elektrárně Wylfa.
Další možností jsou betonová sila vyhořelé palivo je v zapouzdřených ocelových
koších uloženo do betonových nádob. Chladicí vzduch proudí ve speciálních
kanálech. Tento systém je v USA na elektrárně Oconee nebo v Kanadě na elektrárně
Gentilly.
 |
Suchý mezisklad
vyhořelého paliva
v jaderné elektrárně Dukovany. |
Kontejnery mohou plnit tri účely: slouží pro dopravu, pro skladování nebo
pro trvalé uložení. Existují i takové, které plní více účelů najednou. Ve
skladu stojí kontejnery na betonové podložce a kolem nich proudí přirozeným tahem
vzduch, který je ochlazuje. Jsou buď umístěny v budově podobné lehké průmyslové
hale, nebo dokonce jen na volném prostranství. Příkladem tohoto řešení může být
sklad v Ahausu v Německu nebo v elektrárně Surry v USA. Takovýto typ meziskladu je i v
Dukovanech.
Suché skladování má tyto výhody: nižší provozní náklady, žádné nebo malé
množství korozních produktů, snadná manipulace a možnost rozšíření skladu. Do
suchých skladů se dává palivo teprve po několika letech odpočinku a chlazení v
bazénu vyhořelého paliva.
Řadu let již funguje mokrý mezisklad vyhořelého paliva v jaderné elektrárně Bohunice. Je v něm
umístěno i palivo z Dukovan. Po rozdělení Československa se však Jaslovské Bohunice
ocitly v jiném státě, a tak si bude muset Česká republika své vyhořelé palivo
odvézt zpět.
|